Uzdrowiciele rosyjscy czyli jak leczono choroby nerwowe na wsi

 Na rosyjskich wsiach przez długi czas główną metodą leczenia była tradycyjna medycyna . Uzdrowiciele leczyli ludzi nie tylko naparami ziołowymi , ale także specjalnymi rytuałami – zarówno religijnymi, jak i magicznymi. Przeczytaj, jak wyjaśniano choroby nerwowe w dawnych czasach i jak zwalczała je tradycyjna medycyna.

Jakie było wyjaśnienie chorób nerwowych?

 

 

Informacje o tym, jak ludzie zmagali się z chorobami nerwowymi, zachowały się w kronikach, folklorze , zabytkach literackich, w zielarzach i książkach lekarskich – książkach o chorobach i ich przyczynach. Zawierają odniesienia do dolegliwości: dolegliwości psychicznych, bólów głowy, paraliżu, bezsenności , epilepsji, lęku i wielu innych.

Ci, którzy cierpieli na takie choroby, byli najczęściej uważani za „zepsutych”. Korupcja to szerokie pojęcie: zgodnie z popularnymi przekonaniami została zesłana nie tylko na ludzi, ale także na zwierzęta gospodarskie czy uprawy. Lekarz i etnograf Gavriil Popov napisał: „Ludzie nazywają „zepsutych” prawie wyłącznie nerwowymi pacjentami i stosują je do przypadków wiejskiej histerii – histerii, histero-epilepsji, neurastenii . Skoro przyczyny choroby upatrywano w czarach, to według chłopów tylko uzdrowiciele , a nie lekarze, mogli leczyć choroby.

Uważano, że uszkodzenia powstały w wyniku złego oka lub działań magicznych. Osoba o „złym” oku może to zepsuć, i to nawet bez złych intencji, przez przypadek. Chorobę z oszczerstwa, przypadkowego słowa, a nawet pochwały nazywano na niektórych terenach „zykiem”. Szczególnie zdolni do złego oka byli uważani za ludzi o ciemnych, czarnych oczach.

Według popularnych wierzeń czarną magię sprawowali czarownicy, uzdrowiciele, wróżki i czarownice. „Psuli” pieniądze na prośbę innych ludzi, z nienawiści lub z urazy. Czarownicy zaszczepili w ludzkim ciele demona, dlatego powstało szaleństwo, melancholia i epilepsja – tak nazywano epilepsję w dawnych czasach. Pacjent mógł dowiedzieć się, że został “uszkodzony” przez inne osoby.

Jak “zepsuć” osobę?

Uszkodzenia dotyczyły przedmiotów osobistych – ubrań, zwłaszcza niższych, przylegających do ciała, czy przedmiotów magicznych : amuletów, lalek, lin z węzłami. Pisarz i etnograf Siergiej Maksimow w swojej książce „Nieczysta nieznana i boska moc” opisał jako punkt odniesienia taką metodę powodowania szkód: mówione rzeczy rzucano w osobę lub pozostawiano na drodze, w lesie lub na polu. Wśród ludzi krążyło wiele opowieści  o tym, jak ludzie znaleźli takie przedmioty: jajko, zawiniątko z ubraniami upuszczonymi na drogę, biżuterię, szaliki. Wierzono, że jeśli ktoś coś takiego podniesie , zachoruje lub zacznie się dziwnie zachowywać: będzie krzyczeć różnymi głosami, zaatakuje go tęsknota.

Z ciała pacjenta zdjęli ubranie, powiesili je w lesie, aby choroba została przeniesiona na drzewo lub osobę, która je znalazła. Aby pozbyć się uszkodzeń, trzeba było zwrócić znalezioną rzecz i umieścić ją w tym samym miejscu, wtedy choroba ustąpi.

Innym sposobem okaleczenia lub spowodowania szkód jest zaczarowanie śladu: odcisku stopy na ziemi, piasku lub śniegu. Ścieżkę przykryto płótnem i wezwano czarodzieja. Wyciągał odcisk lub zbierał ziemię do torby, a następnie wykonywał na niej magiczne rytuały.

Czarownicy i czarownice psują ludzi, pozbawiają ich rozumu, odwracają żonę od męża lub męża od żony i czynią ich nienawistnymi, wpuszczają węża lub węża do łona: albo robią coś okrutnego, aby zepsuta kobieta Bardzo to odczuwa i mówi, że ta szkoda często toczy się pod jej sercem i leży pod nim jak placek.
Michaił Czulkow. Z książki „Abevega rosyjskich przesądów”

Jak traktowano zepsucie i złe oko?

Zepsutych, według legendy, może wyleczyć uzdrowiciel lub inny, potężniejszy czarnoksiężnik. Uzdrowiciele przekazywali swoje doświadczenie i wiedzę ustnie, od nauczyciela do ucznia. Ludowe metody leczenia takich chorób zostały opisane na początku XX wieku przez Gavriila Popova w książce Russian Folk Household Medicine. Zauważył, że sama tajemnica leczenia zapachami ziół i magicznych rytuałów oddziałuje na psychikę pacjenta, który wierzy w moc czarownika. Wieś nie ufała lekarzom, często chłopi odmawiali pomocy lekarzy. Uważali, że lekarstwa na ból głowy nie trzeba pić, bo dostanie się do żołądka, a żeby uśmierzyć ból, trzeba czymś posmarować głowę.

Przed rozpoczęciem ceremonii uzdrowiciel ustalił, w jaki sposób powstała choroba nerwowa: od obrażeń, złego oka, strachu lub opętanego demona. W tym celu szczegółowo wypytywał pacjenta o jego uczucia, a także o podejrzenia, kto mógł zesłać na niego chorobę. Jeśli uzdrowiciel nie znalazł przyczyny od razu, szukał jej za pomocą magicznych obrzędów. Jednym ze sposobów takiej „diagnozy” jest wlanie roztopionego wosku do wody i zinterpretowanie konturów.

Sposób leczenia i przedmioty do tego rytuału zależały od przyczyny choroby. Może to być woda, kamienie, świece, węgiel, lustro lub inne rzeczy. Przez długi czas we wsiach uzdrowiciele używali wody „zaklętej”, nad którą czytali spiski lub modlitwy: „myli” ją lub dawali do picia. Innym sposobem na pozbycie się choroby jest przestraszenie jej: krzykiem, głośnym dźwiękiem, uderzeniem. Praktyki magiczne z reguły odbywały się w domu przy piecu lub w wannie. Po niektórych obrzędach pacjent zasypiał i często po przebudzeniu czuł się lepiej.

Przy całej rozmaitości podanych metod i środków łączy je jedno – chęć oddziaływania na psychikę pacjenta, która powinna być tym silniejsza i głębsza, im bardziej złożone i tajemnicze są te metody, tym bardziej sensowne , z punktu widzenia chłopa, spisek wypowiedziany w tym samym czasie i tym bardziej może dotknąć jego duszy.
Gabriel Popow. „Rosyjska ludowa medycyna domowa”

Jak leczono choroby psychiczne i epilepsję?

Choroby psychiczne  nazywano „zdumieniem”, „obłąkaństwem”, a chorych – „dzikimi”, „złymi”, „opętanymi”, „szalonymi”, „nieszczęśliwymi”. Z biegiem czasu traktowano ich inaczej: chorych uważano za opętanych lub wręcz błogosławionych, pośredników między ludźmi a Bogiem.

W niektórych regionach Rosji wierzono, że choroby nerwowe podlegają diabłu i przebywają w jego podziemiach – dlatego trudno je leczyć. Nawet sama nazwa – „opętanie” – kojarzy się ze słowem „demon”. Inną przyczyną takich chorób było naruszenie zakazów związanych z naturą lub nakazów religijnych. Na przykład obowiązki w zakazanych porach. Modlitwa była uważana za jedną z najskuteczniejszych metod leczenia różnych chorób, modlono się do różnych świętych o różne kłopoty.

Padaczka była popularnie nazywana epilepsją. Uważano, że pacjent podczas ataku trafia do innego świata. Na wielu obszarach przyczyną epilepsji było to, że diabeł osiadł w człowieku przez długi czas. Niektórzy wierzyli, że padaczki można się zarazić, jeśli przebywa się blisko pacjenta i oddycha się z nim tym samym powietrzem.

Wiele chorób, w tym epilepsję i lęki, leczono rytuałami ubioru. Koszule, bieliznę wywracano na lewą stronę lub zakopywano i układano pod kamieniem lub podarto na strzępy. Podczas obrzędów odczytywano specjalne modlitwy. Od chorób nerwowych, bólów głowy i epilepsji piołun był używany w różnych postaciach – wywarach i naparach.

Możesz również polubić…